- 0313 413 118
- info@spelerij.nl
- Veldweg 5, 6952 GX Dieren
Tijdens de lessenserie Techniek – bestemd voor leerlingen vanaf groep 5 – maken leerlingen kennis met verschillende technieken. We werken toe naar het realiseren en perfectioneren van een zelfbedacht ontwerp. Deze lessen kunnen wij in overleg met de school laten aansluiten op elk gewenst thema. Maak je in jouw lesmethode gebruik van het thema water, dan bedenken we samen een passende opdracht. Denk bijvoorbeeld aan boten die zelfstandig aangedreven varen, of aan het bouwen van constructies die met de kracht van water energie opwekken.
Aantal technieklessen in De Uitvinderij
Het programma van de lessenserie Techniek bestaat uit minimaal vier bezoeken aan technieklokaal De Uitvinderij. In de eerste les maakt de leerling kennis met de verschillende technieken en materialen. De eerste kennismaking is eigenlijk een inspiratiesessie voor de leerling: wat wil hij zélf maken? In de vervolglessen zal de leerling dit in De Uitvinderij daadwerkelijk gaan realiseren en verbeteren.
Techniek voor middenbouw en bovenbouw
Tijdens de lessen in De Uitvinderij draait het om ontdekkend en onderzoekend leren. Leerlingen ontdekken materialen en technieken en gaan op zoek naar oplossingen om hun eindproduct te realiseren. Leerlingen uit de middenbouw gaan onder andere aan de slag met figuurzagen, piepschuimsnijders en lijmpistolen. Leerlingen uit de bovenbouw mogen deze technieken ook gebruiken, maar kunnen tevens aan het werk in de metaalwerkplaats.
Probleemoplossend werken
Het mooie is dat er gaandeweg vragen ontstaan waarop de leerling niet direct een antwoord weet. En toch zullen er bij hem ideeën rijzen over een mogelijke oplossing. Daar weten onze medewerkers wel raad mee. In plaats van het geven van een antwoord op het ontstane probleem, activeren zij de leerling om zelf een oplossing te bedenken en uit te voeren. Ook als deze niet optimaal is. Immers, van je fouten kun je leren. En in De Uitvinderij mogen naar hartenlust fouten worden gemaakt! Het uiteindelijke doel is niet eens een werkend eindproduct, maar de weg om daar te komen. Of niet. Op onderzoek uitgaan, ontdekken en daar plezier in hebben, dat is belangrijk. We gaan er hoe dan ook voor de leerling een succeservaring te bezorgen, ongeacht zijn eindproduct.
De gemaakte werkstukken gaan na elk bezoek mee terug naar school waar er eventueel aan verder wordt gewerkt. Mogelijk doen leerlingen daar nog ideeën voor verbetering op. Aan het eind van de lessenserie gaat het eindproduct natuurlijk mee naar huis!
Basisonderwijs: midden- en bovenbouw
Boekingsperiode: oktober t/m maart
Lessenserie Techniek (middenbouw)
Lesbezoek 1
Tijdens dit eerste lesbezoek zullen de leerlingen kennismaken met de werkplaats en wordt er geoefend met de verschillende technieken en materialen.
Leerdoelen
Toelichting: Dit doel wordt alleen behaald wanneer men het gebruik van een liniaal stimuleert en hier begeleiding in biedt.
Bij dit lesbezoek hoort ook het maken van spattekeningen en het stansen, en het slaan van een eigen naamkaartje.
Toelichting: Deze onderdelen zijn niet benoemd bij de leerdoelen omdat ervan uit wordt gegaan dat de leerlingen uit de middenbouw al kennis hebben over het mengen van kleuren, letters en het begrip magnetron.
Lesbezoek 2, 3 en 4 (en tussen de lesbezoeken op school)
Leerdoel
De leerlingen leren de ontwerpcyclus te doorlopen bij het maken van een werkstuk van hout/piepschuim/plexiglas/foam/papier of een combinatie hiervan. De leerling bedenkt vooraf wat het wil maken, voert dit uit en evalueert het eindproduct. Hij leert door te onderzoeken, voorspellen, experimenteren, verklaren en redeneren.
Tijdens deze lesbezoeken zullen ook de leerdoelen uit lesbezoek 1 terugkeren.
Afhankelijk van de manier van werken (individueel, tweetallen, groepjes), de soort opdracht en thema en het wel/niet presenteren van het werkstuk aan elkaar, komen ook de volgende leerdoelen aanbod:
Kerndoelen
De bovenstaande leerdoelen zijn afgeleid van onderstaande kerndoelen van TULE SLO:
Lessenserie Techniek (bovenbouw; inclusief metaal bewerken)
Lesbezoek 1
Tijdens dit eerste lesbezoek zullen de leerlingen kennismaken met de werkplaats en wordt er geoefend met de verschillende technieken en materialen.
Leerdoelen
Toelichting: Dit doel wordt alleen behaald wanneer men het gebruik van een liniaal stimuleert en hier begeleiding in biedt.