Theater van De Spelerij

Vér-zin-land

Een belangrijk onderdeel van de schoolreis is de theatervoorstelling. Het is een fijn rustmoment voor de jongste kinderen maar er is ook ruimte om actief mee te doen.

Marsje Richards speelt de voorstelling “Vér-zin-land”. Ze bedacht en maakte hiervoor inventieve decors en attributen en laat zien dat je óveral mee kunt spelen. Verzinland is een doorlopende metamorfose van een oud ziekenhuisbed dat met behulp van eenvoudige middelen verandert  in een jeep, een werptentje, een enorm insect, een dolfijn. Marsje gebruikt alledaagse voorwerpen die door de manier waarop ze bespeeld worden gaan leven. Duurzaamheid en creativiteit zijn belangrijke ingrediënten in deze voorstelling:  Oma gaat met haar kleinzoon Joachim op reis. Hij wil vooral ver weg, want dat doen alle kinderen van de klas. Hij heeft een pech: de tablet mag niet mee, maar met een paar enorme potten fantasie beleven ze mooie avonturen en komen ze overal:

  • in de wereld van de insecten, o zo belangrijk voor de bloemen en planten
  • in de woestijn van Verweggistan waar ze water vinden
  • in de oceaan waar ze het plastic opruimen en de vissen redden

U kunt hier alvast een indruk krijgen van Ver-zin-land:

Voorbereiding  en verwerking  op school

De voorstelling biedt vele mogelijkheden om op school mee aan de slag te gaan.

  • Een kringgesprek over milieu, klimaat,
  • Een toneelstukje verzinnen met zelfgemaakte poppen en attributen.
  • Het liedje nog eens zingen dat tijdens de voorstelling is geleerd: het Vliegenlied

U kunt het lied natuurlijk ook vooraf op school aanleren. Via deze link kunt u het muziekblad downloaden en printen.

Met de klas naar het theater

De groepen worden opgehaald bij de garderobe. De tassen blijven daar. Eten, drinken en snoep gaan ook niet mee. Het is de bedoeling dat iedereen naar het toilet is geweest. De leerkracht krijgt een plattegrondje van het theater en regelt zelf het naar binnen gaan en waar de kinderen gaan zitten. Enkele begeleiders  gaan, indien mogelijk tussen de kinderen zitten.

De voorstelling duurt ongeveer 3 kwartier.

Marsje Richards

Na mijn carrière als onderwijzeres ruilde ik al snel het klaslokaal in voor het podium. De doelgroep bleef hetzelfde. Ik had jaren een eigen gezelschap waarmee ik door het  land trok en voorstellingen speelde op scholen en in theaters. Het waren veelal voorstellingen met een thema dat was verpakt in een boeiend verhaal. De vormgeving van mijn voorstelling is altijd erg belangrijk geweest. Sinds 1994 ben ik de vaste speelster van het theater in De Spelerij. Ik voelde me hier  meteen op mijn plek. Er is altijd voldoende materiaal aanwezig dat ik gebruik als uitgangspunt voor een nieuwe productie.

Hoe verzin je het allemaal!

Dit is een veelgehoorde opmerking van zowel leerkrachten als kinderen. Ik begin met het maken van attributen. Experimenteren met materiaal en vorm, onderzoeken naar bewegingsmogelijkheden van vaak alledaagse voorwerpen.  Op een andere manier kijken naar dingen. Als een en ander vorm heeft gekregen, ga ik bedenken wat ik er ín en mée kan spelen. Het verhaal komt dus voort uit de vorm. De tekst komt als laatste. Ik speel solo en bedien zelf licht en geluid. Dit is het zeer belangrijke sluitstuk van de productie. Ik werk in de winterperiode aan nieuwe voorstellingen. Dit duurt in totaal een maand of vier. Vandaar dat ik een programma een aantal seizoenen speel.

Share: